تکنیک های بهینه سازی On Page SEO + اینفوگرافی سئو داخلی وردپرس
همانطور که میدانید سئو وردپرس و بهینه سازی (SEO) سایت یک مبحث گسترده و پر پیچ و خم است. یکی از این پیچ و خم ها که بسیار نیز اهمیت دارد، تکنیک های بهینه سازی On Page SEO میباشد. درواقع میتوان گفت که همه چیز یک سایت بستگی به روش های پیاده سازی وبسایت و تکنیک های بهینه سازی On Page SEO دارد.
سئو و بهینه سازی سایت را میتوان به دو بخش اساسی تقسیم کرد:
- تکنیک های بهینه سازی On Page SEO
- تکنیک های بهینه سازی Off Page SEO
در این مقاله آموزشی از مکانیک وردپرس میخواهیم به بررسی دقیق تکنیک های بهینه سازی On Page SEO بپردازیم.
با ما همراه باشید با یک آموزش سئو وردپرس خفن دیگه از مکانیک وردپرس .
تکنیک های بهینه سازی On Page SEO
خیلی ساده و روان باید گفت که On Page SEO به تمامی کارها و تکنیک هایی گفته میشود که شما در داخل خود سایت انجام میدهید. به معنی واضح تر استفاده از افزونه های سئو سایت و بهینه سازی وردپرس، لینک سازی ها، استفاده از هدینگ ها و تمامی اقدامات دیگر در داخل خود سایت را On Page SEO می نامند.
بنابراین با استفاده از تکنیک های سئو On Page میتوانید به طرز چشمگیری رتبه سایت خو درا بهبود بخشید. حال به بررسی تکنیک های On Page SEO میپردازیم.
دامنه (URL)
آدرس یا نشانی وبسایت شما باید بطور کامل نوع فعالیت شما در فضای مجازی را بطور کامل مشخص کند و در عین حال نباید طولانی باشند.
سعی کنید در انتخاب نام دامنه موارد زیر را رعایت کنید:
- اسم برند
- تایپ ساده
- کلید واژه
- منحصر به فرد
- com قابل ثبت
- کوتاه بودن
- با معنی بودن
بنابراین انتخاب نام دامنه و نوع آن، اولین قدم و مهمترین قدم در سئو و بهینه سازی سایت شماست. به قدری این موضوع اهمیت دارد که میتواند کسب و کار شمارا متحول کند. بنابراین در انتخاب نام دامنه تمامی دقت و خلاقیت خود را به خرج دهید.
متا تگ ها در On Page SEO
یکی از مهمترین تکنیک های On Page SEO استفاده از متا تگ ها در صفحات سایت است. در واقع در توضیحی ساده، متا تگ ها توصیف صفحات و محتوای صفحات شما به موتور های جستجو هستند. این متاتگ ها به موتور های جستجو میفهمانند که صفحه مورد نظر در مورد چه ملبی است، کلمه کلیدی مد نظر چیست، توضیحات صفحه چیست و…
معروفترین و کاربردی ترین متاتگ ها در امر سئو و بهینه سازی سایت، متا تگ های عنوان (Title) و توضیح (Description ) هستند.
همچنین میتوان با استفاده از این متاتگ ها برای جلوگیری از موتورهای جستجو برای سرک کشیدن به سایت نیز اقدام کرد. به عنوان مثال میتوانید با استفاده از متاتگی خاص Follow کردن برخی از موتور های جستجو رو مانع شوید.
اما یک سوال اساسی وجود دارد؛ اینکه یک سایتی که دارای بیشمار صفحات است و در تمامی این صفحات محتوایی خاص انجام داده، چگونه میتوان برای تمامی این صفحات بطور جداگانه از متاتگ ها استفاده کرد؟؟؟؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا امکان پذیر نیست که بصورت دستی تمامی این صفحات را مجهز به متاتگ های سئو کرد. بنابراین برای حب این مشکل میتوانید از افزونه Yoast SEO وردپرس استفاده کنید.
این افزونه وردپرس به شما این امکان را میدهد تا در هر صفحه در هنگام ایجاد محتوا، بصورت خودکار متا تگ ها را ایجاد کنید.
همچنین از دیگر ویژگی های این افزونه کاربردی وردپرس رایگان بودن این افزونه است که شما براحتی میتانید آن را دانلود، نصب راه اندازی کنید و از آن برای بهبود سئو و بهینه سازی سایت استفاده کنید.
تگ عنوان
برچسب های متعددی در صفحه شما وجود دارد. مهمترین برچسب عنوان شماست.
درواقع برچسب عنوان یا همان Title نشان می دهد که چه صفحه ای در مورد چه چیزی است.
همچنین مهمترین نکته در مورد title این است که گوگل بواسطه الگوریتم های پیچیده خود این امکان را دارد که محتوای سایت شما را با Title مقایسه کند و برای شما امتیازی در نظر بگیرد.
بنابراین یکی از مهمترین گام ها در بهینه سازی سایت، انتخاب Title مناسب برای صفحه است. پس با انتخاب یک عنوان مناسب برای صفحات، باید به محتوای کل صفحه و کلمات کلیدی اشاره کنید.
متاتگ توضیحات (Meta Descriptions)
بطور کل باید گفت که متاتگ توضیحات یک عامل مستقیم در رتبه بندی سایت بشمار نمی آید، اما باید گفت که Meta Descriptions همان توضیحاتی است که در زیر آدرس صفحه شما در نتایج جستجو نمایان میشود. مانند تصویر زیر:
بنابراین این توضیحات میتواند باعث شود تا کاربر بر روی لینک سایت شما کلیک کند و وارد سایت شما شود و این یعنی بهینه سازی موفق.
یک توصیف متشکل از نوشته خوب میتواند مزیت رقابتی در نتایج جستجو را ایجاد کند که این رقابت به نفع وبسایت های کوچک تر و نوپاتر است تا بتوانند با برند های موفق و بزرگ در دنیای وب رقابت کنند.
تگ های هدینگ (Heading Tags)
تگ های هدینگ همان تگ های H1 تا H6 هستند.
استفاده از متاتگ های هدینگ به طرز چشمگیری میتواند در رتبه ی صفحات سایت تاثیر گذاری باشد.
صفحه اصلی یا وبلاگ شما باید حاوی برچسب های متعدد از h1 تا h6 باشد. مهمترین مسئله h1 است. هرگز نباید بیش از یک برچسب h1 را در هر صفحه داشته باشید.
بنابراین در محتوای صفحات خود از برچسب های عنوان حتما استفاده کنید.
الگوریتم های رتبه بندی گوگل
به زبان ساده باید گفت که اگر شما Google را به عنوان یک دوست بسیار بسیار باهوش در نظر بگیرید، میتوانید با آن رفاقت دیرینه داشته باشید.
بنابراین الگوریتم ها و روحیات این دوست باهوش را مورد مطاله قرار دهید و نحوه رتبه بندی سایت ها و محتواهای برتر توسط این موتور جستجو را بررسی کنید.
همانطور که میدانید گوگل دارای الگوریتم های معروف و مشهوری است: الگوریتم های پاندا، پنگوئن، کبوتر و مرغ مگس خوار که هر کدام از این الگوریتم ها فاکتور هایی را برای رتبه بندی یک سایت مشخص میکنند که میتواند موجب افزایش رتبه و پاداش گوگل شود و همچنین در صورت تخلف میتواند با مجازات سنگین این حیوانات گوگل روبه رو شود.
این الگوریتم های فوق پیشرفته گوگل میتواند محتوای صفحات وبسایت شما را بصورت مو به مو بررسی کند:
- گوگل میتواند متوجه شود که محتوای سایت شما کپی شده است یا خیر!
- گوگل میتواند از وجود لینک های انبوه و غیر طبیعی در سایت شما باخبر شود!
- کشف ارتباط معنایی میان کلمات و کیفیت محتوا و معنای دقیق محتوای صفحات از دیگر معجزات گوگل است!
- تمرکز بر بهینه سازی محلی یا همان لوکال سئو از دیگر ویژگی های الگوریتم های رتبه بندی Google است!
بنابراین با بروز بودن و پیگیری نحوه کارکرد و غربالگری موتورهای جستجویی مانند گوگل میتوانید به شدت در بهینه سازی سایت خود تاثیر گذار باشید.
کلمات کلیدی
هر صفحه از وبسایت دارای محتوایی است که آن محتوا یه هدف دارد و ان هدف همان کلمات کلیدی هستند.
استفاده از کلمات کلیدی در سرتاسر متن شما توصیه میشود و میتواند تاثیر چشمگیری در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد.
با انتخاب کامات کلیدی مناسب در متن محتوا و استفاده از آن در طول محتوا، یکی دیگر از گام های مهم در سئو و بهینه سازی One page است.
لینک سازی در محتوا
هنگام تولید محتوا در سایت و انتشار آن میتوانید از لینک سازی در صفحات خود استفاده کنید و مطالب مرتبط سایت را به همدیگر ارتباط دهید.
این کار میتواند در سئو و بهینه سازی و بطور کل در افزایش رتبه سایت شما، معجزه ایجاد کند. لینک دادن مطالب مرتبط در محتوای صفحات از دید موتورهای جستجو اهمیت دارد.
همچنین از دیگر جهات نیز این تکنیک در بهینه سازی، میتواند باعث شود تا کاربران در حین مطالعه محتوای سایت شما، ترغیب به بازدید از لینک ها و مطالب مرتبط دیگر شوند و این کار باعث افزایش بازخورد ها در سایت شده و به کاهض Bounce rate سایت شما کمک میکند و در نتیجه افزایش رتبه را بهمراه خواهد داشت.
بک لینک ها در بهینه سازی On Page SEO
بک لینک به سایت شما یعنی برتری وبسایت شما، اگر در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی کاربران بیشتری از روی بک لینک های سایت شما، وارد وبسایت شما شوندف موتور های جستجو براحتی این را تشخیص داده و امتیازات ویژه ایی برای آن قائل هستند.
همچنین باید گفت که اگر این بک لینک ها از وبسایت هایی به شما داده شود که دارای رتبه بالاتری نسبت به شما هستند، این امر بر افزایش اهمیت این بک لینک می افزاید.
بهینه سازی تصاویر (Optimize Your Images)
بهینه سازی تصاویر میتواند شامل چند بخش باشد:
- قرار دادن متن جایگزین (ALT) برای هر تصویر
- کاهش حجم یا سایز تصاویر
- کیفیت تصاویر
هنگام استفاده از تصاویر بطر قطع و خیلی جدی باید از خاصیت Alt برای آنها استفاده کنید. این کار باعث میشود تا عکس های شما نزد موتور های جستجو هویت یایند و موتور جستجویی مانند گوگل هر تصویر را با یک هویت در نظر بگیرد.
استفاده از تصاویر در وبسایت باید با بررسی انجام شود، یعنی باید حجم یا سایز عکس و همچنین ابعاد آن نیز بررسی شود و در صورت نیز اصلاح شود.
همچنین باید بگونه ایی تصاویر انتخاب و بخینه سازی شوند که افت کیفیت نداشته باشند و قابلیت استفاده در محتوا را داشته باشند.
همچنین میتوانید از افزونه های کاربردی بهینه سازی تصاویر در وردپرس برای بهینه سازی تصاویر در سایت استفاده کنید.
نسخه موبایل (ریسپانسیو) سایت
باید این حقیقت را پذیرفت که %۷۵ در صد از کاربران اینترنت در سراسر دنیا، از موبایل برای وصل شدن به اینترنت استفاده میکنند.
بنابراین وجود نسخه موبایل در سایت از اهم واجبات است. پس قالب سایت خود را از هر طریقی که میتوانید، چه با استفاده از تکنیک های کدزنی و چه با استفاده از افزونه های مربوطه، به نسخه موبایل مجهز کنید و به بهترین شکل سایت خود را واکنشگرا کنید.
یکی از دیگر از عجایب گوگل این است که میتواند تشخیص دهد که وبسایت شما دارای نسخه موبایل میباشد یا خیر، بنابراین از نظر Google باید و باید وبسایت شما مجهز به نسخه موبایل باشد.
توجه: شما میتوانید سازگاری سایت خود را با نسخه موبایل بررسی کنید. این امر از سریق لینک مقابل امکان پذیر است ( mobile-friendly Test )
سرعت سایت
بطور قطع میتوان گفت که زمان بارگذاری بالا در سایت برابر است با مرگ کسب و کار انلاین.
افزایش سرعت سایت موضوعی است که بسیار بسیار قابل اهمیت بوده و میتواند تعیین کننده سرنوشت یک سایت باشد.
بطور حتم خود شما نیز هنگام رجوع به به یک وبسایت اگر مشاهده کنید که بعد از گذشت نهایتا 3 تا 4 ثانیه سایت مورد نظر بارگذاری نشد، قطعا از صفحه مورد نظر خارج خواهید شد و این یعنی از بین رفتن همه ی هدف های یک سایت.
در مورد علل کاهش سرعت سایت میتوان گفت:
- استاندارد نبودن کدهای html_css قالب سایت
- استفاده از اسکریپت های سنگین
- هاست میزبانی نامناسب و غیر ایده آل
- استفاده غیر بهینه از فایل های مدیا
- و…
همگی این موارد میتوانند به وبسایت شما لطمه وارد کنند و سرعت سایت شما را بطور چشمگیری کاهش دهند.
همچنین باید گفت که برای بررسی سرعت سایت میتوانید از ابزار ها و سرویس های انلاینی مانند GTmetrix استفاده کنید.
تولید محتوای مناسب
تولید محتوای مناسب و ایده آل و در عین حال خاص برای شما میتواند همه چی بیاورد. در صورت تولید محتوای کپی در سایت، پس از مدتی شما قطعا مجازات خواهید شد.
بنابراین در راستای فعالیت و کسب و کار و نوع وبسایت خود، محتوای مناسب تولید کنید و انتشار دهید، باشد که رستگار شوید…
تبلیغات در سایت
وجود تبلیغات انبوه در سایت نمره منفی برای شما دارد.
حتما خود شما نیز با سایت هایی رو به رو شده اید که به محض ورود ده ها پنجره تبلیغاتی برای شما ظاهر میشود و شما به سرعت از سایت خارج میشوید و این یعنی افزایش bounce rate و نمره منفی برای سایت.
تبلیغات موجود در سایت خود را مدیریت کنید و آنها را به شکلی ایده آل با تجربه کاربری مناسب در سایت قرار دهید.
اینفوگرافی سئو داخلی وردپرس
در اخر باید گفت که سئو و بهینه سازی سایت امروزه دارای شاخ و برگ گسترده ایی است و برای پیشرفت سایت نیاز به بهینه سازی اصولی دارید.
امیدورام موارد ذکر شده در امر سئو و بهینه سازی سایت، برای شما مفید واقع شود.
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars