سئو داخلی چیست ؟
وقتی صحبت از کسب وکار آنلاین می شود بحث سئو از مهم ترین مسائل است زیرا به راحتی باعث جذب مخاطبین به صورت طبیعی می شود .در بحث سئو وردپرس و همچنین به صورت تخصصی آموزش سئو وردپرس می توانید به مقالات اشاره شده در مکانیک وردپرس مراجعه کنید .
در این آموزش سئو به بررسی هر چه جامع تر سئو داخلی و اهمیت آن می پردازیم .موتورهای جستجو به ویژه گوگل برای اینکه به بهترین شکل صفحات و سایت شما را پیدا کند نیاز به پیوند های داخلی دارد .این لینک های داخلی هم محتوای صفحات شما را به هم مرتبط می کنند و هم اینکه به گوگل در مورد ساختار سایت شما اطلاعاتی می دهد.
سئو داخلی چیست ؟
سئو داخلی یا on-page SEO شامل تمام فعالیت هایی می شود که در ساختار خود سایت انجام می پذیرد مانند استراتژی های تولید محتوا ،استفاده از لینک های داخلی ، توضیحات متا و … .در این بین لینک های داخلی در کنار سایر موارد از اهمیت بالایی برخوردار هستند که انجام تمام این فعالیت ها در کنار هم به سئو داخلی کمک کرده و باعث بهبود رتبه سایت شما می شود.
استراتژی سئو داخلی باید به گونه ای باشد که ساختار سایت و در واقع محتواهای آن را به هم مربوط کند تا ارزش هر یک از صفحات به مرور بالا برود. همچنین برای صفحاتی که ارزش بیشتری دارد بسیار موثر است و کاربران به دلیل ارتباط داشتن محتوا ها بایکدیگر بیشتر در سایت شما توقف می کنند.
لینک (پیوند) داخلی چیست؟
موتورهای جستجو و کاربران از لینک ها برای یافتن محتوا ها و صفحات سایت استفاده می کنند .پیوند(لینک) داخلی در واقع لینک از یکی از صفحات سایت شما به دیگر صفحات است. در واقع تشبیه شاخه های در هم تنیده است که یک درخت بزرگ که منظور سایت می باشد را تشکیل می دهد .اگر در صفحه ای لینکی وجود ناشته باشد موتورهای جستجو و کاربران آن صفحه را نمی بینند و نمی توانند به راحتی در آن پیمایش کنند. چندین نوع لینک داخلی مانند پیوندهای موجود در منو و یا صفحه اصلی وجود دارد .همچنین می توانید به متن محتوای خود لینک هایی اضافه کنید که به آن پیوند متنی می گویند .
استفاده از لینک های متنی باعث می شود کاربران به مطالب مرتبط با محتوایی که به دنبال آن هستند دسترسی داشته باشند و همچنین به موتورهای جستجو محتوا های ارزشمند سایت شما را نشان می دهد و می گوید که این محتوا ها در ارتباط با یکدیگر هستند . هرچقدر صفحه شما لینک های فراوان تری دریافت کند برای موتورهای جستجو نیز مهم تر به نظر می رسد در نتیجه برای سئو سایت به شدت مفید می باشد.
به طور کل یک سایت از لینک های داخلی و خارجی تشکیل شده که لینک های داخلی وظیفه مربط کردن صفحات سایت شما را برعهده دارند و لینک های خارجی مسئول مرتبط کردن صفحات سایت شما با سایر سایت ها هستند.
دلیل اهمیت لینک داخلی برای گوگل
لینک داخلی یک عامل بسیار مهم و ضروری برای موتورهای جستجو به شمار می رود . همانطور که گفته شد گوگل برای یافتن محتوای شما و رتبه دادن به آن ها لینک ها را دنبال می کند . اگر سایت یا صفحه ای لینک های زیادی دریافت کند برای آن اهمیت بسیار پیدا می کند و در واقع یک سیگنال با ارزش برای این محتوا به گوگل فرستاده می شود.با استفاده از لینک های داخلی درست ، خزنده های گوگل و همچنین کاربران را به صفحات مهم خود هدایت می کنید .
پس تا اینجا مشخص شد که پیوندهای داخلی درست باعث بهبود سئوی شما می شود و باعث می شود کاربران زیادی را به سایت خود جذب کنید و با این کار کسب و کار خود را رونق ببخشید .استفاده از افزونه سئو یوآست ( Yoast SEO ) به شما در امر ساختن این پیوند ها بسیار کمک می کنند و اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می دهد .اطلاعاتی مانند اینکه کدام صفحات می توانند در پیوند های داخلی بیشترین توجه را به خود جلب کنند.
استراتژی لینک داخلی
با توجه به اینکه سایت شما چه هدفی را دنبال می کند برای لینک های داخلی استراتژی های مختلفی وجود دارد اما به طور کلی قانونی برای پیروی هست که استراتژی سئوداخلی را می سازد.ارزیابی استراتژی به صورت منظم برای سئو سایت بسیار با اهمیت است وباعث بهبود تناسب سایت شما می شود .از طرفی این استراتژی به گوگل درباره ی روابط بین صفحات و ارزش صفحات اطلاعاتی می دهد . برای ایجاد این استراتژی چند قدم زیر را دنبال کنید.
1- تعیین ساختار سایت
برای سایت خود یک ساختار مناسب انتخاب کنید . بدین منظور بهتر است از ساختار انشعابی یا هرمی استفاده کنید به صورتی که صفحه اصلی در بالای آن قرار گیرد و دسته بندی ها و برچسب ها هر کدام در زیر آن قرا بگیرند و در ردیف های دیگر سایر صفحات سایت شما قرا می گیرند . به خاطر داشته باشید که ساختار سایت شما باید به این گونه باشد .
2- انتخاب مهم ترین محتوا(ها)
مهم ترین محتوای سایت شما در واقع بهترین و کامل ترین محتوای سایت شماست . در واقع قسمت اصلی سایت شماست که کاربران وقتی در جستجوی محصولات و موضوعات سایت شما هستند به آن می رسند .برای فهماندن به گوگل که این محتوا ، مهم ترین محتوای شماست باید لینک های بسیار زیادی به آن اضافه کنید . و این لینک ها را در بخش های مختلفی از جمله پیوند های متنی بدهید .
3- اضافه کردن پیوندهای متنی
در هنگام نوشتن مقالات مختلف این موضوع را بخاطر داشته باشید که مقالات مرتبط را به یکدیگر پیوند دهید .از طرفی در مورد صفحه اصلی باید در صفحات مختلف به این صفحه لینک متنی بدهید تا ارزش این صفحه برای گوگل نمایان شود.اضافه کردن این پیوند متنی می تواند به صورت کلمات کلیدی به صورت مستقیم در جملات باشد یا پیوند هایی در انتهای پست باشد.
4-افزودن پیوند هایی به طبقه بندی سایت
طبقه بندی سایت که شامل دسته بندی ها و برچسب ها می شود باعث سازماندهی سایت می شوند و هم به موتوهای جستجو و هم کاربران محتوای سایت را قابل فهم می کند .از طرفی افزودن لینک های داخلی به طبقه بندی که پست به آن تعلق دارد در وبلاگ ها می تواند بسیار مفید باشد .از طرفی در محتواهای بالاتر هم به محتواهای پایین تر لینک داده شود تا اتصال بین محتوا ها برقرار باشد .از پیوندهای ناوبری استفاده کنید ،علاوه بر لینک از پستها و صفحات مرتبط با موضوع، میتوانید با افزودن پیوندهایی به آن از صفحه اصلی ،محتوای با ارزش خود را اعتبار بیشتری ببخشید.
5-اضافه کردن لینک به پست های اخیر و محبوب
در قدم آخر بسیار مورد توجه است که به جدیدترین و محبوب ترین محتوا های سایت پیوندهای داخلی بدهید .بهتر است این بخش ها را در پاورقی و یا نوار کناری سایت بسازید تا بتوانند در همه یصفحات ظاهر شوند .با این کار دسترسی کاربران به محتواها آسان تر خواهد شد و این امر باعث افزایش ترافیک سایت می شود که در رتبه بندی گوگل نقش اساسی دارد .
6-یافتن محتواهای بدون پیوند
بعضی از مقالات و محتوا ها هیچ لینکی از صفحات دیگر دریافت نمی کنند .پیداکردن این صفحات برای گوگل و کاربران مشکل است .در نتیجه جز نتایج بالا قرار نمی گیند . پس استفاده از یک شمارشگر پیوند به راحتی می تواند به شما در یافتن این محتوا ها کمک کند . بعد از یافتن این محتوا ها به این توجه کنید که ایا این صفحه همچنان مفید است یا نه بهتر است حذف شود و به صفحات مهم تر ریدایرکت شود . اما اگر صفحه پیدا شده هنوز مهم باشد باید به دنبال مقالاتی در صفحات خود باشید که با این موضوع در ارتباطند و بعد از آن لینک سازی در آن صفحه را شروع کنید .
مزایای استراتژی لینک داخلی
علاوه بر مواردی که برای سئو داخلی درباره ی آن صحبت کردیم استراتژی لینک داخلی مزایای کلیدی دارد . لینک های داخلی تجربه کاربری را بهبود می بخشد و کاربر را تبدیل به مشتری همیشگی سایت شما می کند . کاربر همانطور که از محتوای سایت شما استفاده می کند سوالات بیشتری برایش مطرح می شود که با مطرح کردن آن سوالات در محتوا به راحتی می توانید ذهن کنجکاو کاربر را به سمت سایر محتوا های خود بکشانید .
با این کار به جای اینکه کاربر باز به صفحه گوگل برگردد تا به جواب سوالات خود برسد در سایت شما و با دنبال کردن این لینک ها به جواب خود می رسد .این باعث ایجاد اعتماد و آکاهی در کاربر می شود که بسیار برای سایت مفید است.
از طرفی موتورهای جستجو از این لینک ها برای کراول کردن در سایت استفاده می کنند . لینک ها راهی موثر برای بررسی محتوا های شما توسط گوگل هستند . اگر آدرس صفحات هیچ لینک یا بک لینکی نداشته باشد بررسی این محتوا توسط گوگل به تعویق می افتد در نتیجه دیر تر به نتیجه دلخواه خود می رسید .خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها از صفحه ای به صفحه دیگر خزش می کنند و با اینکار سایت شما را به خوبی بررسی می کنند و در نهایت به آن لینک می دهند .پس هرچقدر تعداد لینک هایی که م دهید بیشتر باشد گوگل احتمالا زودتر با آن محتوا ها روبه رو می شود.
نکاتی درباره ی لینک های داخلی
- لینک های nofollow
- Anchor Text
لینک های nofollow
در بین پیوند هایی که برای سایت ضروری هستند یکسری از لینک ها برای سئو سایت مناسب یا اصلا مهم نیستند . مثلا در صفحه اصلی پیوند ورود کاربران سایت نیز به رتبه بالا در نتایج جستجو ندارد .برای این منظور از برچسب nofollow استفاده می کنیم تا از ارزش این صفحه چیزی کم نشود .با اینکار در واقع به خزنده های گوگل اجازه دنبال کردن را نمی دهید .اما چون امروزه گوگل این صفحات را به عنوان صفحات بی ارزش در نظر میگیرد استفاده هرچه کمتر از این پیوند بهتر است.
استفاده از تگ nofollow از ایندکس کردن خزنده ها جلوگیری نمی کند و به معنای نمایش ندادن آن صفحه در نتایج جستجو نیست .
اگر می خواهید محتوای شما در نتایج جستجو نمایش داده نشود از برچسب noindex استفاده کنید .استفده از این برچسب یعنی اینکه خزنده های گوگل اجازه ایندکس کردن این صفحات را ندارند و نیازی نیست که در صفحه گوگل نمایش داده شوند .پس استفاده از این دو نوع تگ را در جاهای مناسبش بکار ببرید .
Anchor Text
بعد از اینکه تصمیم گرفتید کدام پیوند ها را در صفحات خود استفاده کنید و در واقع کدام صفحات باید ارزش پیوند را دریافت کنند باید از Anchor Text مناسب استفاده شود .انکر تکست یک متن قابل کلیک است و کاربران آن را مشاهده می کنند .توجه کنید که انکر تکست بیش از حد بهینه نشود .منظور این است که صرفا فقط از کلمات کلیدی پر نشود .
چک لیست سئو داخلی
- سرعت بارگذاری صفحه را به 3 ثانیه برسانید .
- محتوای طلانی و با کیفیت بسازید.
- اشتراک گذاری اجتماعی را اضافه کنید.
- نمایه سازی موبایل را در الویت قراردهید.
- بخش نظرات را قرار دهید.
- از تصویر مناسب با حجم کم استفاده کنید .
- از تگ های H به درستی استفاده شود.
- پیوندهای داخلی و خارجی را بکار ببرید.
- به افزایش سرعت وردپرس اهمیت بالایی بدید .
- ارائه تجربه کاربری خوب (UX)
- استفاه از کلمات کلیدی مناسب
- بهینه سازی URL
- استفاده بهینه از متاتگ ها
برای هر محتوا به چند لینک داخلی نیاز داریم؟
برای پاسخ به این سوال باید از دو دید نگاه کنیم هم از لحاظ سئو و هم دیدگاه کاربر . در واقع زمانی که کاربر محتوایی را می بیند درهنگام خواندن متن آن محتوا اگر پیوندی را مشاهده کند که در ارتباط با موضوع مورد نظرش باشد به دنبال آن لینک و محتوای آن هم می گردد.همچنین در پست های وبلاگی خود از لینک های داخلی استفاده کنید . شمارشگر پیوند متنی یک ابزار مفید برای بهبود ساختار سایت است. شمارشگر نشان می دهد که کدام پست ها نیاز به پیوند داخلی و خارجی دارند .با نصب شمارشگر پیوند متنی به راحتی سئو داخلی را رعایت می کنید و این کار باعث حضور هرچه بیشتر کاربر در سایت و در نتیجه منجر به کسبرتبه بالاتر در گوگل می شود.
شمارشگر پیوند متنی
شمارشگر پیوند متنی Yoast SEO پیوند های متنی داخل محتوای شما را میشمارد.این شمارشگر از دو شمارنده ساخته شده یکی تعداد لینک های محتوای شما را می شمارد و دیگری تعداد لینک هایی که به محتوای شما داده شده است.زمانی که به درستی از این شمارشگر استفاده می کنید بسیار مفید و کاربردی است زیرا به بهبود ساختار سایت کمک می کند و به کاربران و گوگل اجازه پیمایش راحت تر را می دهد.این شمارنده در نمای کلی پست موردنظر به صورت دو دایره نمایش داده میشود .
با رنگ های مختلف از این دایره متوجه می شویم که سئو و خوانایی پست موردنظرمان چه امتیازی دارد.
در کنار این دو دایره، دو ستون دیگر هم میبینید . ستون اول تعداد لینک های داخلی در محتوا شما که به سایر صفحات خود داده اید را نشان داده و ستون دوم تعداد لینک های داخلی که به پست شما داده می شود را نشان میدهد.با نصب این شمارشگر بلافاصله عداد لینک های داخلی در محتوا نشان داده میشود که عملکرد بسیار کاربردی است.
مشخصات یک صفحه که سئو داخلی شده است
- این صفحه باید یک محتوای باکیفیت طولانی و اختصاصی داشته باشد.
- عنوان صفحه با کلمه کلیدی شروع شده باشد و حتما از تگ H2 درآن استفاده شود .
- به صفحه اصلی حتما لینک داده شود .
- به صفحه دسته بندی ها و برچسب ها لینک داده شود.
در مقاله ای که خواندید سعی کردیم مطلب کامل و جامعی را برای شما ارائه دهیم تا سوالاتتان در رابطه با سئو داخلی برطرف شود. برای آموزش های تخصصی می توانید به سایت مکانیک وردپرس و سایر مقالات آن مراجعه کنید.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد