سئو تکنیکال چیست ؟
اگر در حوزه کسب و کارهای آنلاین هستید حتما واژه سئو به گوش تان خورده است.احتمالا بارها و بارها شنیده اید که SEO ( بهینه سازی موتورهای جستجو ) یک ابزار بازاریابی دیجیتال حیاتی است .سئو از بخش ها و عناصر متعدد تشکیل شده است و دانستن اینکه چگونه کار می کنند ،برای درک بهتر سئو ضروری است به طور خلاصه سئو سایت باعث می شود رتبه شما در صفحات نتایج بالاتر باشد در نتیجه کلیک های سایت بالا رود، سایت شما بیشتر دیده شود و این یعنی ترافیک بیشتر و فرصت های بیشتر برای تبدیل شدن کاربر به مشتری. سئو انواع مختلف دارد که در این مقاله به صورت کامل به سئو تکنیکال می پردازیم.
سئو تکنیکال چیست ؟
سئو تکنیکال یا سئو فنی از زیرمجموعه های سئو است که عوامل متعددی را شامل می شود که به افزایش بازدید طبیعی سایت کمک می کند . از جمله این موارد می توان به اتصال امن ،زمان بارگزاری سریع ، معماری سایت ،بهینه سازی برای موبایل و … اشاره کرد .در واقع سئو فنی موجب بهینه سازی سایت و سرور می شود و به موتورهای جستجو کمک می کنند تا راحت تر در سایت بخزند و آن را ایندکس کنند.در ابتدا برای سئو تکنیکال باید ببینید که سایت در چه وضعیتی قرار دارد و بعد از آن برای رفع مشکلات آن برنامه ریزی کنید .
البته امروزه با وجود سایت های وردپرسی و افزونه های ساخته شده برای این سایت ها به راحتی با چند افزنه و بدون نیاز به دانش تخصصی بالا هم می توان قسمت زیادی از سئو تکنیکال را به انجام رساند.
سئو چیست؟
در بین هزاران سایت موجود ، برای بهتر دیده شدن سایت به کاربران گوگل بحث سئو مارکتینگ بیان می شود. سئو (SEO) مخفف کلمه ی Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است .با انجام سئو بر روی سایت می توانید به صورت طبیعی برای خود کاربر و مشتری جذب کنید.فاکتورهای زیادی(بالغ بر 200 فاکتور) برای سئو وردپرس وجود دارد، از جمله این فاکتور ها: تولید محتوا، لینک سازی های داخلی و خارجی ،استاندارد بودن ساختار سایت ،کد نویسی سایت و … است.با انجام چنین فعالیت هایی به بهبود سئو سایت خود کمک می کنید و در نتیجه جز صفحات و نتایج اولیه گوگل قرار می گیرید.
انواع سئو
به طور کلی می توان سئو را به سه دسته تقسیم بندی کرد .این گروه ها شامل سئو داخلی ، سئو خارجی و سئو تکنیکال می شود.سئو داخلی مربوط به محتوای صفحات و در واقع شکل ظاهری سایت شماست،سئو خارجی مربوط به اعتبار صفحات شما در سایت های دیگر است و در آخر سئو تکنیکال (فنی)مربوط به بهینه سازی جنبه های فنی سایت از جمله ساختار و سرعت بارگذاری در سایت است همچنین با سئو تکنیکال سایتتان را به درستی برای خزنده های گوگل قابل درک و معرفی می کنید تا به سایتتان امتیاز بدهد.
نکته : در موضوع سرعت لود سریع وبسایت حتما به افزایش سرعت وردپرس خود بپردازید .
- سئو داخلی
- سئو خارجی
- سئو تکنیکال یا فنی
اهمیت سئو تکنیکال
اگر سئو داخلی و خارجی سایت را جدی گرفتید و از سئو تکنیکال غافل شدید بدانید که بخش عمده ای از ترافیک سایتتان را از دست می دهید!چگونه؟ مکن است که برای سایت خود مقالات و در واقع محتوا های کامل و بی نقصی داشته باشید اما اگر موتورهای جستجو نتوانند از محتوای سایت شما سر در بیاورند قطعا آن را در نتایج گوگل نشان نمی دهند. با در نظر گرفتن معیار ها و عناصر سئو تکنیکال ،به موتورهای جستجو کمک می کنید تا محتوای شما را به درستی بشناسند و آن را دقیقا به مخاطبان هدف شما نشان دهند .
هدف گوگل و سایر موتورهای جستجو نمایش بهترین و معتبر ترین نتایج برای کاربران است .ربات ها ،سایت ها را براساس معیار هایی رتبه بندی می کنند .اگر سایت دچار مشکلات فنی باشد امکان اینکه موتورهای جستجو سایت شما را از رتبه بندی خارج کنند بسیار زیاد است.علاوه بر اینها که سئو فنی به موتورهای جستجو کمک می کند به سایت شما هم برای اینکه سریع باشد کمک می کند، و با اینکار باعث می شود تا رضایت کاربران را جلب کنید.پس توجه به اصول سئو هم برای ساده کردن کار موتورهای جستجو و هم برای داشتن کاربران ثابت ضروری است.
بخش های مختلف سئو تکنیکال
سئو تکنیکال همانطور که گفته شده پیچیده است ولی به طور کلی به پنج بخش تقسیم میشود که هر کدام از این بخش ها نیز به مواردی تقسیم میشوند.در زیر به بررسی هر کدام می پردازیم.
- در دسترس بودن ویا قابلیت رندر شدن
- کراول شدن یا خزیدن
- ایندکس شدن
- قابلیت کلیک شدن
- قابلیت رتبه بندی
در دسترس بودن و یا قابلیت رندر شدن ( Accessibility or Rendering)
قابلیت دسترسی وب که برای کاربران کم توان مثلا نابینا یا ناشنوا است با قابلیت دسترسی در سئو متفاوت است . اگرچه در بسیاری از عوال ای نوع قابلیت دسترسی بهم شبیه اند اما با هم تفاوت دارند .بررسی عوامل موثر در قابلیت دسترسی در سئو به شرح زیر است:
- بررسی عملکرد سرور و رفع خطاهای موجود
- بررسی وضعیت HTTP با ابزار هایی مانند Botify , Deepcrawl,Screaming Frog
- کاهش زمان بارگزاری و حجم صفحه
کراول شدن یا خزیدن (Crawlability)
ربات ها در سایت ها برای دریافت اطلاعات خزش می کنند .برای بهبود قابلبت کراول می توانید کارهای متفاوتی انجام دهید مثلا لینک های صفحه را نوفالو کنید یا از لینک های داخلی استفاده کنیم تا ربات ها محتوای صفحات را بهتر درک کنند.در زیر به مواردی مهم اشاره می کنیم .
- جلوگیری از کاهش سرعت کراول شدن با کاهش صفحات ریدایرکت
- نداشتن لینک های خراب یا ناموجود
- داشتن گواهی ssl در نتیجه امن بودن
- استفاده از داده های ساختاریافته (structureed data)
- بهبود سرعت بارگزاری صفحات
- قرار دادن مهم ترین صفحات سایت برای کراول شدن
- بهینه سازی معماری سایت
- تنظیم ساختار URL
قابلیت ایندکس شدن (Indexability)
ربات ها بعد از خزیدن در سایت ها و صفحات ، براساس موضوع و ارتباط محتوا با آن به ایندکس کردن می پردازند . بعد از اینکه محتوا ایندکس می شود برای رتبه بندی در صفحات نتایج جستجو آماد می شود.عواملی که به ایندکس شدن صفحات کمک می کنند شامل موارد زیر هستند :
- رفع محدودیت دسترسی به صفحات برای ربات ها
- بررسی ریدایرکت ها
- بهینه سازی سایت برای موبایل
- حذف محتوای کپی
- رفع خطاهای HTTP
قابلیت کلیک شدن (Clickability)
افزایش نرخ کلیک علاوه بر اینکه به رفتار کاربران بستگی دارد با بالا بردن قابلیت کلیک ما هم می توانیم در افزایش نرخ کلیک در صفحات نتایج جستجو نقی اساسی داشته باشیم .به این منظور انجام چند عامل می تواند در این مورد به ما کمک کند . نرخ کلیک (CTR) و رتبه بندی با هم ارتباط دارند چون کاربران با کلیک کردن روی محتوای مورد نظر خودشان که در صفحات نشان داده شده خودبه خود باعث افزایش رتبه یک سایت از منظر موتورهای جستجو می شوند .روش هایی برای بهبود قابلیت کلیک در زیر معرفی شده است.
- قرار گرفتن محتوا در بخش ریچ ریزالت (rich result)
- ارائه بهترین پاسخ به پرسش کاربران (قرارگرفتن در بخش Featured Snippet)
- قرارگرفتن در گوگل دیسکاور با تولید محتوای با کیفیت
قابلیت رتبه بندی(Rankability)
برای بهبود رتبه سایت علاوه بر سئو داخلی و خارجی باید به سئو تکنیکال بپردازیم .در نظر گرفتن تمام این عوامل در کنار یکدیگر می تواند منجر به داشتن یک سایت کاملا بهینه با سئو عالی شود که در نتیجه آن رتبه بالایی را کسب می کنیم . این را بخار داشته باشید که موتورهای جستجو به خصوص گوگل برای دادن رتبه بیش از 200 فاکتور را در نظر می گیرد و با توجه به آنها به تک تک سایت ها رتبه می دهد پس هرچقدر بیشتر و تخصصی تر درباره سئو مطالعه کنید می توانید به جایگاه اول نتایج برسید پس گذراندن آموزش سئو وردپرس می تواند کسب کردن این دانش کمک کند .عوامل موثر در رتبه بندی سایت:
- لینک دادن محتوا های مرتبط به یکدیگر ( محتوای خوشه ای )
- لینک سازی داخلی خارجی
- بک لینک هادبا کمیت و کیفیت بالا
- محتوای با کیفیت
- برنامه محتوایی منظم داشتن
قدم های اساسی در انجام سئو تکنیکال
وقتی برند شما در ذهن مخاطب ثبت شود ،کاربران برای دفعات اول شاید از خدمات شما استفاده نکنند اما همین حک شدن نام کسب و کارتان باعث می شود که که نام شما از ذهن مخاطب بیرون نرود و بعدا به مشتری دائمی شما تبدیل شوند.سئو فنی کمی پیچیده است و برای انجام آن باید به جزئیات زیادی توجه کرد از این رو به نظر می رسد قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل سخت باشد. اما جالب است بدانید که با انجام چند قدم ساده اما اساسی می توانید این کار را آسان کنید.
۱- انتخاب دامنه مناسب
قبل از بررسی سئو تکنیکال و بهینه سازی سایت باید به یک سری نکات اصولی توجه ویژه داشت. یکی از این اصول انتخاب دامنه مناسب است .دامنه (domain) در واقع URL سایت است که برای پیاکردن سایت کاربران آن را تایپ می کنند .هر سایت یک دامنه مخصوص به خود دارد که روش ثابتی برای پیدا کردن وبسایت توسط کاربران است .اگر سایتی دارید حتما برای آن اسمی انتخاب کرده اید اما اینجا منظور از انتخاب دامنه فقط مربوط به اسم نیست بلکه منظور انتخاب دامنه به همراه پروتکل امنیتی و پیشوند اصلی است.سایت ها به شا مختلفی می توانند نمایش داده شوند مثلا همراه با http یا بدون آن هم چنین با www یا بدون آن .
موتورهای جستجو و مهم ترینشان که گوگل است هم سایت ها را براساس محتوا یا شکل آن شناسایی نمی کنند بلکه از طریق URL شناسایی می کنند.حال اگر مشخص نکنید که دامنه شما به چه صورت نمایش داده شود مثلا با www یا بدون آن گوگل با آن مانند دو سایت مختلف برخورد می کند و این موضوع برای سایت شما مشکل ایجاد می کند .
پس شما با انتخاب دامنه ترجیحی (Preferred Domain ) برای موتورهای جستجو مشخص می کنید که کدام یک را نمایش دهد.با این انتخاب شما نسخه الویت دار خود را انتخاب کرده اید و گوگل کاربران را به آن URL هدایت می کند .
در ابتدا گوگل از صاحبان دامنه می خواست که دامنه مورد نظر خود را انتخاب کنند اما امروزه گوگل خود یک نسخه را خودش انتخاب می کند . اما اگر هر کدام از نسخه ها را برای دامنه خود ترجیح می دهید می توانید به راحتی با استفاده از تگ های کنونیکال آن را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این دامنه مطمئن باشید که لینک های قبلی به این نسخه جدید ریدایرکت شوند.اگر از ریدایرکت کردن این آدرس ها اطلاعی ندارید می توانید با یک طراح سایت یا پشتبیان سایت کمک بگیرید.
۲- ساختار URL ها را تنظیم کنید
URL ها یا آدرس صفحات سایت از عناصر مهمی هستند که در سئو تکنیکال حتما باید آن را مدنظر داشته باشید . یک سایت وردپرسی به صورت پیش فرض برای انتخاب آدرس هر صفحه از کلمات بی معنا استفاده می کند که علاوه بر اینکه کاربر برای نوشتن آن دچار مشکل می شود باعث کاهش سئو سایت هم می شود .بعد از ساختن صفحه و محتوای جدید نوبت به نوشتن URL می رسد .
بدین منظور به بخش تنظیمات وردپرس برید در قسمت پیوند یکتا گزینه< نام نوشته >را فعال کنید .با این کار با نوشتن برگه یا مقاله جدید URL از نام آن برداشته می شود البته اینکه در بخش سئو و قسمت نامک به صورت دستی نام مورد نظر را خصوصی سازی کنید ،در روند سئو تاثیر بهتری دارد.
اما چطور ساختار URL را تنظیم کنیم ؟با استفاده از معماری سایت اینکار امکان پذیر است برای اینکار می توانید از ساختار ساب فولدر(subfolder) که به طور مثال به صورت <mechanicwp.ir/seo-wordpress> است استفاده کنید یا از ساختار ساب دایرکتوری (Subdirectories )که به صورت <seo-wordpress.mechanicwp.ir>است.استفاده از هر دو نوع ین ساختار ها تفاوتی ندارد و انتخاب آن به عهده ی خود شماست اما نکته ی قابل توجه این است که بعد از انتخاب باید از ساختار یک شکل برای تمام صفحات سایت استفاده کنید.پس از ساخت URLها ،آنها را در ابزارهای مدیریت گوگل ثبت کنید تا نقشه سایت را بسازید .
در ادامه با سایت مپ آشنا می شوید.
نکاتی برای نوشتن بهتر URL ها :
- URlها مفید و کوتاه باشند.
- از کارکترها و کلمات اضافه استفاده نکنید.
- از حروف کوچک استفاده کنید.
- کلمات کلیدی در آن باشد.
- از خط فاصله (-) در جداکردن کلمات استفاده شود.
۳- بررسی ریسپانسیو سایت
ریسپانسیو بودن سایت به این معنی است که سایت باید در تمامی پلت فرم ها از جمله موبایل، تبلت، رایانه و … قابل دسترس باشد و به راحتی در آن نمایش داده شود .برای اینکه ببینید سایتتان از نظر گوگل بهینه است یا نه می توانید به ابزار mobile friendly گوگل مراجعه کنید و ببینید که از نظر گوگل سایتتان در چه وضعیتی قرار دارد.این نکته نیز قابل اهمیت است که قالب های وردپرسی معمولا به صورت پیش فرض ریسپانسیو هستند.گوگل به صورت آشکارا بیان کرده که یک سایت ریسپانسیو یک سیگنال رتبه بندی بسیار مهم برای الگوریتم هایش محسوب می شود و با معرفی رویکرد <اول موبایل >برای نمایش محتوا ،ریسپانیو سایت به شدت مهم شده است.
از طرفی برای این قابلیت سرعت صغفحه برای تلفن های همراه باید بالا باشد .طبق مطالعاتی 30 درصد از کاربران موبایل اگر که در هنگام باز کردن صفحه ای با کندی مواحه شوند سریع آن را بسته و به دنبال سایت دیگری می روند.پس تاکید گوگل بر سرعت سایت به این دلیل است که کاربر تجربه بهتری داشته باشد .همچنین گوگل به سایت های که نظم خوبی دارند اهمیت بیشتر می دهد در واقع سایت هایی که پنجره های بازشو مزاحم یا بینابینی ندارند .در نظر گرفتن این دو موضوع به راحتی می تواند باعث تجربه کاربری بهتر و هم پاداش از سمت گوگل شود اما رعایت نکردن آن موجب جریمه از سمت گوگل می شود.
حال که می دانیم برای گوگل مهم ترین مسئله تجربه کاربری عالی است و امروزه کاربران با دستگاه های مختلفی به دنبال سوالات خود در گوگل می گردند و از طرفی کاربران موبایل به شدت افزایش پیدا کرده اند پس منطقی است که سایت شما کاملا ریسپانسیو باشد و برای تمام دستگاه از جمله موبایل ، رایانه و تبلت قابل نمایش باشد.
۴- معرفی سایت به گوگل (گوگل کنسول)
اگر شما یک سایت بی نظیر و با محتواهای عالی داشته باشید اما در نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده نشود ،آیا فایده ای دارد ؟ بی شک جواب خیر است .تمام تلاش های سایت ها از تبلیغات و سئو گرفته تا محتوا سازی همه برای دیده شدن سایت توسط کاربر است .برای این منظور که سایت شما به کاربر نمایش داده شود باید گوگل وارد عمل شود . گوکل با بررسی سایت شما این امکان را به شما می دهد. ربات های جستجوگر گوگل بعد از ورود به سایت در ابتدا به سراغ کدهایی می روند تا مطمئن شوند شما به آنها اجازه بررسی داده اید یا خیر .سایت های وردپرسی در ابتدا به ربات ها اجازه ایندکس کردن را نمی دهند پس اینکار به عهده ی خود شماست.
در وردپرس به بخش تنظیمات رفته بخش خواندن را باز کرده در قسمت مایش به موتورهای جستجو تیک مقابل جمله < از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند> را برداشته و صفحه را ذخیره کنید تا اجازه ایندکس کردن برای موتورهای جستجو صادر شود.برای اینکه سریع تر ازگوگل درخواست کنید برای بررسی سایتتان ،بهتر است کهسایت را به سرچ کنسول گوگل متصل کنید .
سرچ کنسول گوگل یک ابزار رایگان است که این امکان را می دهد نقشه سایت را برای فهرست بندی ارسال کنید و به سریع ترین راه در نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید.
سرچ کنسول گوگل علاوه بر اینکه باعث می شود ربات ها سایتتان را زودتر ایندکس کنند و در نتایج جستجو قرار بگیرند خدمات دیگری را هم ارائه می دهند . از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- بررسی بک لینک ها به سایت شما (هرچقدر لینک های با کیفیت تری به سایت شما داده شود در نتایج رتبه بالاتری می گیرید.
- بررسی اینکه گوگل در نمایه سازی سایت (بخاطر مشکلات فنی) مشکل دارد یا نه .
- تجزیه و تحلیل نتایج جستجو
- نمایش اپدیت محتوا ها در نتایج جستجو
- رد کردن لینک هرزنامه ها
- ارائه اطاعات در رابط با سئو داخلی ،خارجی و تکنیکال
بعد از ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل باید به خطاهای آن اهمیت بدهید .از آنجایی که کنسول گوگل اطلاعات مهمی در مورد سایت و خطاهای داخلی اش مانند سرعت سایت ،صفحات 404 ، صفحاتی که ایندکس آنها دچار مشکل شده و …می دهند ،بهتر است هرچند وقت یکبار به آن وارد شوید.بعد از ورود به آن در بخش Enhancements و همچنین Coverage این خطاها را بررسی کنید.
صفحات 404 ، در واقع صفحاتی از سایت شما هستند که آن را حذف کرده اید و حال آدرس آنها تبدیل به صفحات404 شده اند . این اتفاق برای سئو به شدت مضر است در نتیجه باید برای آن راه حلی را در نظر بگیریم .راه حل این مشکل این است که از ریدایرکت کردن صفحات استفاده کنید .با ریدایرکت کردن موتورهای جستجو و همچنین کاربران بعد از ورود به صفحه می توانند به یک صفحه مرتبط و یا صفحه اصلی سایت بروند.برای ریدایرکت کردن می توانید از افزونه تخصصی ریدایرکت یا از افزونه های سئو یوآست استفاده کنید.
در آخر به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از قالب های وردپرسی به طور پیش فرض یک سری مقاله ،برگه (برگه های دمو قالب که توضیحات انگلیسی و بی معنا دارند)ومحصول را در سایت بارگذاری میکنند. حذف کردن آن ها قبل از ایندکس شدن سایت بسیار ضروری است.
۵- ثبت کردن سایت در Google Business
بعد از راه اندازی کسب و کار انلاین خود و برپایی سایت موردنظر ثبت آن در Google Business باید در الویت قرار بگیرد .ایجاد یک نمایه گوگل برای کسب و کار با کمک به نمایش در نتایج جستجوی جغرافیایی به پیشرفت سریع تر در سئو منجر می شود .وقتی سایت خود را در Google Business ثبت میکنید، گوگل یک کارت پستال که یک پین دارد به آدرس کسبوکار شما ارسال میکند.این یک راستی آزمایی از سمت گوگل است تا بفهمد در آنجا واقعا کسب و کاری هست یا نه .
بعد از آن با جستجوی کاربران سایت شما و در واقع محل کارتان در نتایج گوگل مپ و همچنین کاربرانی که به دنبال کسب و کاری مشابه با شما هستند نمایش داده خواهد شد.اما بخاطر داشته باشید که در صورتی می توانید از این مشخصه کمک بگیرید که کسب و کار شما واقعا یک مکان فیزیکی داشته باشد تا مشتریان ازآن دیدن کنند .از طرفینمایه کسب و کار گوگل خود را به روز نگه دارید چون اگر اطلاعات به روز نباشند و نادرست باشند مانند شماره تافن قدیمی یا ساعت کاری اشتباه ،گوگل شما را جریمه خواهد کرد.این را بخاطر داشته باشید که داشتن تعدادی ستاره در کنار نام کسب و کارتان نرخ کلیک را افزایش می دهد که تاثیر بسیاری در نتایج جستجو خواهد داشت.
۶- فعال کردن SSL
فعال کردن SSL اهمیت بسیار زیادی دارد .SSL یا لایه اتصال امن (Secure Sockets Layer ) یک فناوری امنیت است که که پیوند رمزگذاری شده بین مرورگر و سرور ایجاد می کند و سایت شما را امن می سازد . با فعال کردن SSL هنگامی که کاربر اطلاعات شخصی خود مانند شماره تماس، نام یا کدملی و … را در سایت ثبت می کند ،احتمال افشاشدن یا هک آن کاهش میابد برای فعالسازی آن می توانید به صورت رایگان SSL هاست خود را فعال کنید و یا هزینه ای را به صورت سالانه به یک شرکن هاستینگ بپردازید .برای تشخیص یک سایتی که SSL به روی آن فعال است یا نه به URL آن توجه کنید که به جای //:http با //:https شروع می شود .
بعد از فعالسازی SSl به این دقت کنید که سایت با http و یا بدون آن به عنوان دو تا سایت در نظر گرفته می شود پس حتما نسخه اصلی (https ) را برای گوگل تعیین کنید.همچنین تمام صفحات را از پروتکل http به https تغییر دهید .برای اینکار تمام صفحات با پروتکل http را به https ریدایرکت کنید بعد از آن تگ های کنونیکال ، hreflang ،تمام URL های سایت مپ و robots.txt را بروز رسانی کنید .یک Instance در سرچ کنسول گوگل ایجاد کنید تا تمام ترافیک انتقال یافته به نسخه جدید را بررسی کنید .
تا قبل از سال 2014 ، فعال سازی SSL به مدیران سایت پیشنهاد می شد اما بعد از آن گوگل با اعلام کردن گواهی SSL بعنوان معیاری برای رتبه بندی در آن ، به عنوان یک باید در نظر گرفته می شود .موتوهای جستجو سایت های امن را در الویت برای رتبه بندی قرار می دهند . در صورت عدم وجود SSL در URL زمانی که کاربران وارد ساتتان شوند ارور سایت ناامن (unsafe site ) را دریافت می کنند که این موضوع برای سئو بسیار مضر است پس با تمام این تفاسیر فعال کردن SSL منطقی است و تاثیری زیادی بر بهبود سئو می گذارد.
۷- ساختن سایت مپ
سایت مپ یک فایل است که می توانید تمام لینک های صفحات سایتتان را در آن ذخیره کنید و با اینکار به ربات های خزنده این دسترسی را می دهید که در مدت زمان کوتاهی به تمام صفحات سایت دسترسی داشته باشند . با دسترسی ربات ها به صفحات سایت و ایندکس شدن این صفحات در صورت محتوای خوب داشتن ( در کل سایتی که فاکتور های گوگل را در نظرگرفته باشد )به سرعت در رتبه بندی ها بالا می روید .برای فعال کردن و ساختن سایت مپ می توانید افزونه رنک کث سئو یا افزونه یوآست سئو را روی سایت نصب کنید.این رو افزونه به راحتی سایت مپ را می سازند و و در صورت نیاز آن را بروز رسانی می کنند.
بعد از نصب این افرونه ها به آدرس sitemap.xml/… (به جای … آدرس سایتتان تایپ کنید.) مراجعه کنید و از بارگذاری سایت مپ مطمئن شوید .در واقع شما بعد از ساخت سایت مپ آن را در سرچ کنسول گوگل ثبت می کنید در صورتی که هر بروزرسانی روی محتوا یا صفحاتتان رخ می دهد آن را به گوگل کنسول معرفی کنید .علاوه بر اینها سایت مپ اطلاعاتی درباره ی هر صفحه در سایت شما مثل اینکه چه الویتی در سایت دارد یا اینکه هرچندوقت یکبار به روز می شود و همینطور اینکه یک صفحه اصلاح شد است به ما می دهد.
۸- تنظیم ساختار سایت
ساختار یک سایت به هیچ عنوان به صورت خطی نیست و به صورت شاخه های در هم آمیخته است .ب طور مثال نمی شود برای یک کلمه یک محتوا بسازید و انتظار داشته باشید که به صفحه اول نتایج برسد. بلکه در دسته بندی های مختلف و برای هر دسته باید لینک مخصوصی داشت و از آن ها به درستی استفاده کرد .پس به درستی باید ساختار سایت را تنظیم کنید تمام صفحات و برچسب ها و دسته بندی ها را انتخاب کنید و در زمان لازم به ساختن آنها بپردازید . پس قبل از هرچیز صفحات با ارزشتان را انتخاب کنید .صفحاتی مانند صفحه اصلی ف صفحه محصولات،صفحه آموزش و … .
بعد از ایجاد نوشته ها یا برگه ها و در کل صفحات باید به صورت حساب شده از لینک دادن داخلی بهره کامل بگیرید تا در رتبه بندی ها جایگاه خوبی را بر هر کلیدواژه و در واقع هر صفحه بگیرید.در ساختن ساختار یک سایت عمق صفحات را در نظر بگیرید . به این صورت که هر کاربری بتواند با نهایتا سه کلیک به محصول یا آموزش مورد نظر خود برسد .پس ساختار باید به نحوی باشد که کاربر با کمترین کلیک و در کوتاه ترین زمان به هدف خود برسد.پس خیلی صفحات خود را عمیق نسازید.
۹- افزایش سرعت سایت
سرعت سایت تاثیر بسیار زیادی بر سئو می گذارد به این صورت که حتی اگر تمام فاکتور های گوگل را رعابیت کرده باشید اما صفحات از سرعت مطلوبی برخوردار نباشند رتبه پایینی را کسب می کنید . به این صورت که تجربه کاربری بدی را ایجاد می کنید چون امروزه کاربران بیش از 3-5 ثانیه منتظر یک سایت نمی مانند و با داشتن سرعت پایین به راحتی سایت شما را ترک می کنند در نتیجه نرخ پرش سایت شما بالا می رود که این تاثیر مضری بر سایتتان می گذارد.پس چطور می توانیم سرعت سایت را افزایش دهیم ؟ جند راهکار در زیر برای این موضوع آورده شده است .
- از هاست سریع استفاده کنید.
- تمام فایل ها را فشرده کنید.
- ریدایرکت ها را بررسی کنید و کاهش دهید.
- درخواست های https را به حداقل برسانید .
- استفاده از اسکریپت های خارجی را به حداقل برسانید.
- از فایل های تصویری کوچک استفاده کنید.
- از یک سیوه نامه CSS استفاده کنید.
- استفاده از CDN
۱۰- داشتن فایل robot
فایل Robot در هاست سایت قرار میگیرد و اطلاعات و دستورات مهمی است و برای ربات های خزنده صادر می شود .ربات هایی که وارد سایت می شوند تا آن را ایندکس کنند در ابتدا فایل robot.txt رابررسی می کنند تا ببینند اجازه ایندکس کردن صفحات سایت را دارند یا نه . اگر سایت با قالب وردپرس دارید تقریبا در اکثر این غالب ها فایل به صورت خودکار وجود دارد از آنجایی که بودجه کراول کردن کم است باید یکسری از صفحات در الوبت قرار بگیرند به همین دلیل بعضی از صفحات رو نوایندکس می کنیم تا نوبت به صفحات مهم تر برسد .
به طور مثال صفحات پرداخت سایت نیاز به ایندکس ندارد پس می توانیم برایش از تگ noidex استفاده کنیم.
۱۱- نوایندکس کردن صفحات نامرتبط
همانطور که از قبل گفتیم بودجه کراول کردن محدود است به همین دلیل برخی از صفحات را نوایندکس می کنیم تا صفحات مهم زودتر ایندکس شوند .با نوایندکس کردن صفحات به ربات ها این دستور را می دهید که با صفحات کاری نداشته باشند صفحاتی مهم مثل صفحات پرداخت یا صفحه ورود یا فاکتور خرید نیازی به ایندکس شدن ندارند که برای آن ها از این تگ ها استفاده می کنیم .به کمک افزونه هایی مثل رنک مث و یا افزونه سئو یوآست به راحتی می توان این کار را انجام داد.
۱۲- فعالسازی بردکرامب
فعالسازی برد کرامب یکی از بخش های سئو تکنیکال است . در واقع لینک هایی که در بالای هر صفحه نشان داده می شود تا کاربر بداند دقیقا در کجا قرار دارید .برای فعالسازی بردکرامب در قالب وردپرس می توانید از افزونه های مختلفی از جمله سئو یوآست و یا افزونه breadcrumb استفاده کنید .چند دلیلی که باید از بردکرامب ها استفاده شود این است که گوگل برد کرامب را دوست دارد ،بردکرامب باعث کاهش بانس ریت می شود وهمینطور تجربه کاربری را افزایش می دهد . از طرفی بردکرامب ها انواع مختلف دارند که برای صفحات و سایت های مختلف می توان از آنها استفاده کرد .
دو ویژگی مهمی که بردکرامب باید داشته باشد این است که بتواند محتوای دقیق سایت را به ربات های جستجوگر نشان بدهد و واضح باشد تا با استفاده از آن راحت بتوان بین صفحات مختلف در سایت جابه جا شد بدون اینکه نیازی باشد کاربر از دکمه بازگشت استفاده کند.این را بدانید که تمام برد کرامب ها از مبدا صفحه اصلی)خانگی) شروع میشوند و قابل کلیک کردن می باشند.
۱۳- اسکیما گذاری سایت
اسکیما یک سری کد نشانه گذاری است که در بین کدهای قالب سایت قرار میگیرند و به ربات های جستجو توضیح میدهند هر صفحه (برگه ، مقاله ،محصول و…)چه محتوا و چه معنی دارد و هدفش جواب دادن به چه سوالی است . اسیما گذاری در سئو تکنیکال جز فاکتور های اساسی نیست اما استفاده از آن به تجربه کاربری کمک می کند و آن را ارتقا می دهد و این امر خودش باعث بهبود سئو می شود .
۱۴- محتوا
محتوا یکی از ارکان های اصلی در رتبه گرفتن از خزنده های گوگل است و از طرفیوقتی کاربر وارد سایت میشود از طریق محتوا است پس محتوا می تواند مهم ترین نقش را در افزایش ترافیک سایت داشته باشد .محتوا شامل بخش های مختلفی است که نیاز به رعایت دارد . شاید به صورت اختصاصی به سئو تکنیکال مربوط نباشد اما بسیار مهم است و نیاز به رعایت دارد نکاتی که در محتوا باید در نظر بگیریم به صورت زیر است :
- کلمات کلیدی مناسب را شناسایی کنید و در عنوان صفحه ، توضیحات متا و URL ها استفاده کنید.
- استفاده از تگ های H که حداقل باید از تگ h1 یکبار استفاده شود.
- محتواهای تکراری را حذف کنید
- از محتواهای کپی استفاده نکنید .
- در محتواهای خود از لینک های داخلی و خارجی استفاده کنید .
همانطور که دیدید در این مقاله سعی کردیم به طور جامع در رابطه با سئو تکنیکال صحبت کنیم اما اگر به دنبال آموز تخصصی آن هستید می توانید به سایت مکانیک وردپرس مراجعه کنید و از مقاله ها استفاده کنید یا با متخصصان و مشاوران آن در ارتباط باشید.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد