عرض سلام خدمت همراهان گرامی مکانیک وردپرس ؛
به جرئت میتوان گفت سئو و بهینه سازی سایت، وسیع ترین و در عین حال کاربردی ترین علم برای پیشرفت یک وبسایت یا کسب و کار اینترنتی است.
در این نوشته، به بررسی نکاتی در مورد سئو و همچنین آنالیز سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه خواهیم پرداخت.
با ما همراه باشید…
بطور معمول پیچیدگی مفهوم SEO و تغییرات زیاد در تکنیکهای آن، سوالات زیادی را در ذهن صاحبان سایتها ایجاد میکند، بعضی از سوالات در زمینه سئو مربوط به مفاهیم اولیه آن بوده و در طول زمان ثابت مانده است و برخی دیگر مربوط به برهه زمانی خاصی میشوند و استفاده از آنها در زمان نامناسب تاثیر منفی بر سئو سایت شما خواهد داشت. سوالات متداول سئو که توسط کاربران مکانیک وردپرس درباره سئو پرسیده میشوند را در ادامه پاسخ خواهیم داد:
هدف نهایی از سئو سایتها کسب رتبه بالاتر در نتایج گوگل است. موتورهای جستجو از ربات های جستجو یا خزندههای (crawlers) خود برای شناسایی و ایندکس صفحات یک سایت استفاده میکنند. این خزندهها با توجه به محتویات صفحات و بوسیله نشانه گذاری مناسب آنها را ذخیره میکنند. زمانیکه شما یک عبارت را برای جستجو در موتورهای جستجو وارد میکنید، آنها با استفاده از این اطلاعات جمع آوری شده و با توجه به سئو صفحات، مناسب ترین و مرتبط ترین نتایج با جستجوی شما را نشان خواهند داد.
نکته مهم این است که موتورهای جستجو مشخصات سایتها را بر اساس دادههای موجود در سرورهای خود که قبلا آن را ایندکس و ذخیره کردهاند نمایش می دهند. یعنی وقتی کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند، گوگل در همان لحظه کل اینترنت را بررسی و نتایج را نمایش نمی دهد، بلکه هر سایتی که قبلا محتوای آن را ایندکس کرده باشد با توجه به معیارهای رتبه بندی خود در صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد. پس باید حتما از ایندکس شدن صفحات سایت خود در موتورهای جستجو و به ویژه گوگل اطمینان حاصل کنید تا وقتی فردی کلید واژه مرتبط با سایت شما را جستجو می کند، بتواند آن را در صفحه نتایج جستجو ببیند.
سئو کلاه سفید شامل تکنیکهای استانداردی است که خود موتورهای جستجو تایید کرده و برای بهبود سئو پیشنهاد میدهند. این روشها در درازمدت تاثیرگذار بوده و پایداری بالایی دارند. تکنیکهایی که موتورهای جستجو شما را از آنها منع کرده اند و درصورت مشاهده سایت شما را جریمه کرده و از نتایج خود حذف میکنند را سئو کلاه سیاه مینامند.
روشهای زیادی هستند که بعنوان سئو کلاه سیاه شناخته میشوند و با توجه به خلاقیت بالای وبمستران در این زمینه، هر روز برتعداد آنها افزوده میشود.
کلمات کلیدی: استفاده بیش از حد کلمات کلیدی مورد نظرتان در محتوای سایت به هدف بهبود وضعیت سئو، موجب جریمه شدن صفحه از طرف گوگل خواهد شد، بطور معمول براساس اصول سئو میزان حضور کلمه کلیدی شما در یک نوشته نباید بیش از ۴.۵ درصد از کل متن باشد.
cloaking: ارائه محتوای متفاوت به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو با استفاده از روشهای کدنویسی. این کار یکی از تکنیکهای رایج برای کسب پیج رنک گوگل تقلبی به شمار میرود.
محتوای پنهان: پنهان کردن بخشی از محتویات سایت از دید بازدیدکنندگان که حاوی کلمه کلیدی مورد نظر باشد، این کار معمولا برای افزایش درصد حضور کلمات کلیدی و به امید بهبود سئو انجام میگیرد که در حال حاضر گوگل بشدت با آن برخورد خواهد کرد.
تبادل لینک: صفحاتی که صرفا برای تبادل لینک با دیگر سایتها ساخته میشوند و هدف از آنها کسب بک لینک بیشتر برای سایت است. در نظر داشته باشید که بک لینک ضعیف و غیرمرتبط با سایت شما میتواند بر سئو شما تاثیر منفی بگذارد. امروزه گوگل به راحتی تبادل لینک دو طرفه را تشخیص داده و دیگر تاثیر خاصی در رتبه سایتها ندارد. برای تبادل لینک میتوانید از تکنیکهای تبادل لینک چند طرفه مانند تبادل لینک سه طرفه استفاده نمایید. در تبادل لینک سه طرفه کار بگونهای است که سایت A ابتدا به سایت B لینک می دهد و سایت B به سایت C لینک میدهد و در نهایت سایت C به سایت A لینک خواهد داد. در واقع در این روش سایتها به طور غیر مستقیم به هم لینک می دهند.
شبکه بلاگ اختصاصی (پی بی ان PBN): این تکنیک یکی از رایج ترین روشهای سئو و لینک سازی محسوب می شود. در این روش افراد با خرید سایتهای اکسپایر شده با رنک نسبتا خوب، و بروز رسانی جزیی آنها شروع به لینک سازی انبوه می کنند. برای مثال ۱۰ یا ۲۰ سایت قلابی درست کرده و شروع به تبادل لینک چند طرفه در آن می کنند و در عرض زمان کوتاهی تعداد بک لینکهای سایت خود را به چندین هزار لینک می رسانند. گوگل از سال ۲۰۱۴ سایتهایی که از این روش استفاده می کردند را بشدت مورد جریمه قرار داد.
تکنیک هایی که بارها و بارها به آنها اشاره کردیم و شما نیز کم و بیش با آنها آشنایی دارید، جزو همین دسته از تکنیک های سئو و بهینه سایت به حساب می آیند.
بیش از ۲۰۰ فاکتور اصلی برای تعیین رتبه صفحات در نتایج گوگل وجود دارند که در حال حاضر همه آنها را نمیدانیم، ولی موتورهای جستجو بعضی از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورها بر سئو را معرفی کرده اند:
بک لینک: لینک ورودی به سایت بعنوان یک رای مثبت برای آن درنظر گرفته میشود و بک لینک از سایتهایی با اعتبار صفحه بالاتر تاثیر بیشتری بر سئو شما خواهند داشت. (اطلاعات تکمیلی: بک لینک رایگان برای صفحات داخلی )
فاکتورهای سئو درونی و محتوا: رعایت قواعد و اصول در تمام بخشهای یک نوشته شامل عنوان صفحه، سئو توضیحات متا، بهینه سازی تصاویر، درصد حضور کلمات کلیدی، لینکهای خروجی، تگ های HTML و …
سن دامنه: دامنههای قدیمی تر از نظر موتورهای جستجو اعتبار بیشتری دارند.
بروزرسانی مرتب: ارسال مطالب جدید بصورت مستمر و با کیفیت مناسب تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت شما خواهد داشت. حتی اگر محتوای قدیمی سایت خود را نیز ویرایش و تکمیل نمایید هم از دیدگاه گوگل سایتی بروز و پویا محسوب خواهید شد.
پیشنهاد: همچنین میتوانید آموزش های زیر را مطالعه کنید:
امیدوارم نکات ذکر شده در باب سئو و بهینه سازی سایت برای شما کاربران گرامی مفید و کاربردی باشد.
موفق و پاینده باشید…
کلیه حقوق محصولات و محتوای این سایت متعلق به مکانیک وردپرس میباشد و هر گونه کپی برداری از محتوا پیگرد قانونی دارد . توسعه و پشتیبانی کمک وردپرس
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars